dag 4 - dieng plateau en yogja

4 juli 2012

in tegenstelling tot gisteren is de hemel helder en hebben we een prachtig zicht op het diengplateau rondom ons. dieng is eigenlijk een gigantische krater, dus wanneerje er middenin logeert zoals wij, zie je rondom alleen maar bergen, de flanken bezaaid met kleine etages rijstvelden of aardappelvelden. de aardappel is een diengspecialiteit en de frietjes zijn er dus heerlijk :-).

we bezoeken in de voormiddag enkele 'candi', indonesisch voor tempel. het zijn de oudste én de hoogsst gelegen van het land, maar na prambanan en borobodur vallen ze wat tegen. de attractie nadien is van een ander kaliber: één van de kolkende actieve kraters, bubbelend met modder en water. de zwavelstank is bijna onhoudbaar en we kopen dan ook een chirurgisch masker om het wat draaglijk te maken. we konden er vlakbij gaan staan en filmden de actie. de lava komt zo dicht tegen de oppervlakte dat het water ervan kookt, erg indrukwekkend. de zwaveldampen die ervan afkomen zijn gigantisch, en we vonden elk een leuke zwavelsteen als souvenir, lekker smelly ;-). we kregen ook eendocumentaire te zien over het gebied en de uitbarsting van de vulkaan in 1979, waarbij 150 doden vielen door co-vergiftiging.

het meertje een beetje verderop heeft een prachtige geelgroene kleur van de zwavelresten, en was de ideale plaats voor wat leuke kiekjes.

we zijn nog steeds moe en vallen tijdens de terugreis naar yogya beiden in de wagen in slaap. de reis duurt erg lang, een vijftal uur, maar ons programma is voorlopig nog niet rond ;-).

we bezoeken een dorp naast kaliurang waar de uitbarsting van merapi van 2010, de vulkaan naast yogya, duidelijk te zien is. je ziet de sporen van de lavastromen en de verwoesting van het gebied. merapi barst gemiddeld om de 4 jaar uit en eist telkens slachtoffers. in 2010 waren dat er 300! je ziet de graven voor de mensen op de helling.

als laatste activiteit voor vandaag gaan we naar het ramajana ballet. een boedhistisch verhaal met hindoedans. supermooi, ik probeer een filmpje te uploaden. morgen gaat de riem eraf en relaxen en plannen we een beetje.

groetjes!

1. Katrien:
    4 juli 2012
    Haai Marco,
    Ziet er mooi uit man!
    Wat ben jij een mooie verteller :-)
    Groeten aan je partner in crime!x