dag 17 - ubud

15 juli 2012 - Ubud, Indonesië

ik sta vrij vroeg op want de driver komt me oppikken voor een downhill rit van gunung batur naar ubud, dwars door de ricepaddies en de kleine echte dorpjes van bali, ik kijk er naar uit. we vertrekken rond half negen en bezoeken een koffieplantage onderweg. aangekomen boven hebben we nu wel het mooie zicht dat gisteren ontbrak toen we op de top aankwamen. gunung batur ligt er statig bij met in zijn schaduw een prachtig meer. de vulkaan ligt in een vallei waardoor wij op quasi dezelfde hoogte staan als de top. de vista's zijn erg mooi. we krijgen als ontbijt gefrituurde bananen, ideaal fietsersvoer ;-).

de afdaling verloopt erg rustig want er zijn kinderen bij, maar af en toe kan ik me uitleven wanneer er hier en daar een klimmetje inzit. eindelijk de benen nog eens aanspreken, kijken of er nog iets inzit. ik probeer de  conditie op pijl te houden door dagelijks 5 km te lopen, maar de kracht in de fietsbenen is toch stilletjesaan aan het wegebben. ik zal mogen trainen wanneer ik terug ben :-).

onderweg stoppen we bij een traditionele balinese woning en ik krijdg (alweer) een lesje in nederigheid.wanneer ik de volgende keer in belgië over iets zeur, slaag me tegen mijn oren en verwijs me naar deze dag...ikwas gisteren wat hard voor de mensen vrees ik, je kan ze geen ongelijk geven dat ze iets proberen te verdienen wanneer je dit ziet.en deze familie had het dan nog niet al te slecht volgens onze gids.

we nemen de achterafstraatjes verder bergaf en nemen de scenic route door de rijstvelden. ik krijg het echte bali te zien en sta versteld van de pracht ervan. maar een beetje verder alweer kommer en kwel; krotten, favela's bijna, de één na de andere. en dan doemt plots het presidentieel buitenverblijf op, temidden van de miserie. pracht en praal op een gigantisch domein. hoe deze man 's nachts kan slapen, 't is me een raadsel.

bij aankomst krijgen we een mooie lunch en heb ik een leuke babbel met de rest van de groep. het zijn australiërs en ze willen weten hoe het met de economie en de werkloosheid is gesteld in europa en belgië :-). ze komen van perth, waar het nu winter is, veel te koud zeggen ze, amper 15 a 20 graden. wanneer ik vertel dat dit onze zomers zijn bekijken ze me alsof ik van een andere planeet kom, very funny :-)))). we keren huiswaarts, moe en voldaan. morgen richting padangbai en dan de gili's, woehoew!

1. Peggy:
    17 juli 2012
    Hey Tit,

Het zal wel fantastisch mooie zijn wat je al allemaal gezien hebt al die meren, rijstvelden, de jungle, vulkanen, enz..., enz,...en dan het tegenstrijdige: het leven daar en zeker in het echte Bali, "the struggle for live"!!

Langs de andere kant is het enorm triest hoe die arme mensen daar moeten overleven in de sloppenwijken.
    Ze leven daar opeengepakt zaols sardienen in hun krotwoningen en dan kan ik me al voorstellen hoe het daar gesteld is met hygiëne!
    Maar ze hebben geen andere keuze en inderdaad snap ik ook niet hoe die president met zijn gigantisch paleis nog een gerust geweten kan hebben!!!

Wat zijn we toch gelukkige mensen maar spijtig dat we dit niet beseffen en zeuren om het minste bagatel bij wijze van spreke!
    Foei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Enfin, misschien zouden we beter allemaal even naar Indonesie trekken om een lesje te leren!

Verder zal je alweer in het tegenovergestelde belanden op de Gili's.
    Vergeet geen kaarsje want er is geen electriciteit :-)
    Rugje extra dik insmeren als je gaat snorkelen en voorzichtig want ik heb gelezen dat de stroming van de zee fors kan zijn.
    Niet alleen snorkelen hé!!

Kusjes Peteke, Joe, Kim, ons Bom, Bass, Noë en ik heb ons Lady gezien...ze is heel opgewekt en rond 8 uur wil ze altijd spelen met haar KIP!!!!

Morgen wordt ik een dagje ouder...Pfffff.... maar ik wordt alweer wijzer en ga er goe van profiteren!!!

Kussie xxxxx