dag 15 - lovina

13 juli 2012 - Lovina, Indonesië

verder langs de noordkust van bali ligt lovina, weliswaar iets toeristischer dan pemuteran maar nog steeds een hemelsbreed verschil met kuta in het zuiden. de noordkust van bali is prachtig en nog niet aangetast door het massatoerisme van de nederlanders en australiërs. we werden erg goed ontvangen door njoman, de maître D van het etablissement. gus, de eigenaar ( van amerikaanse makelij), was er niet maar ontving ons uitgebreid de volgende dag. een klein en eenvoudig maar erg gezellig hotelletje, alweer recht op het strand.

nancy relaxt een dagje 'on the beach' en ik trek met onze driver de bergkam over, richting de drie meren. eerste tussenstop: de gitgit watervallen. erg toeristisch gebied, gelukkig was ik er voor de eerste verkopers wakker werden, want de weg naar de watervallen is bezaaid met kraampjes met prullaria. de falls zijn 100 meter hoog maar niet zo spectaculair. hheb je er één gezien dan heb je ze allemaal gezien ( tenzij het de niagar falls zijn natuurlijk, staat op mijn lijstje), en ik beslis voor mezelf dat dit de eerste en de laatste is voor vandaag. de weg naar de meren is nl. bezaaid met watervallen.

aangekomen bij de meren trek ik naar de toeristenmagneet van het gebied, de hindoetempel van pura ulun. ondanks de massa volk een erg sereene plaats. de tempel ligt op de oever van hetmeer, badend in de mist. de typische gelaagde daken van de torens geven de tempel een statisch uitzicht, menig kiekje waardig. het is regenachtig wat bijdraagt aan het dramatische effect. dit was dus het eerste van drie meren, danau ( 'meer' in het indonesisch) bratan.

sonny en ik rijden verder naar het tweede, danaubuyan, waar ik een hike door de jungle wil doen naar het derde meer danau tamblingan. aangekomen echter wordt dit me afgeraden door een ranger, die zegt dat je makkelijk verloren loopt. hij wil me dan ook wel een peperdure gids aansmeren om me te begeleiden. waarheid of niet, ik beslis het lot niet te tarten, het is tenslotte vrijdag de dertiende :-).

we rijden terug de bergkam op voor supermooie vista's van het drie-merengebied en dalen terug af naar munduk, het mekka van de trekkers en de hikers. centraal gelegen en één van de mooiste gebieden qua natuur dat ik ooit gezien heb. ik huur een gids en maak een hike van enkele uren door de rijstvelden en de jungle (deze gids was wel betaalbaar :-)). het was erg war, drukkend zelfs maar het uitzicht en de natuur maakten alles goed. moe maar voldaan ga ik terug naar ons nancy, ik vind ze met een ferme piña collada op een strandstoel, santé.